3 fejl jeg ofte ser i Google Ads
Herunder får du tips til at løse 3 af de fejl jeg oftest ser i Google Ads. Fejlene opstår oftest ved misligeholdelse og dårlig opsætning fra dag 1, enten af virksomheden selv eller af et bureau.
Alt er baseret på data fra mine danske kunder, samt min erfaring med Google Ads. Der er selvfølgelig undtagelser som der er med alting. Brug det hvis det passer på dig og din virksomhed, lad være hvis du ikke mener at det vil gavne dig.
Ring til mig på 29164541, eller mail på christian@marketersmonday.dk hvis du har spørgsmål eller vil have nye øjne på dine annoncer. God læselyst! 🙂
1. Dine [søgeord] er for brede!
Jeg får rigtigt mange kunder ind, som enten selv har bygget hele sin Google Ads konto, eller som har haft et stort bureau til at håndtere deres konto i en lang periode. Det er der som sådan ikke noget galt i, men én af de mange ting som jeg ofte ser gå galt, er at rigtigt mange søgeord er alt for brede.
At søgeord er “for brede” betyder at de bare er lagt ind, uden nogen form for matchtype. Når søgeordene er lagt ind uden matchtype vil der f.eks. (hvis du ejer en bilforhandler) bare stå –> bilforhandler <– uden videre. Problemet opstår hvis jeg f.eks. sidder og leder/søger efter “bilforhandler med veteranbiler” på Google, ja så vil jeg få vist dine annoncer selvom du måske ikke har én eneste veteranbil på lager.
Det koster dig penge, og giver dig langt færre relevante besøgende end du ville få hvis du snævrede det lidt ind.
Quick Fix:
Sørg for at sætte disse to tegn [ ] omkring de søgeord du SKAL findes på. Altså sådan: [søgeord].
Sørg også for at disse søgeord/kampagner har tilstrækkeligt budget:
Kan brede søgeord så ikke bruges til noget?
Uden tvivl! De skal bare bruges varsomt og overvåges konstant (gerne hver dag men minimum ugentligt efter min mening). Brug eventuelt en af de andre matchtyper som f.eks. det der hedder “sætningsmatch” eller “modified broad match” som du kan læse om her. Overvåg stadigvæk søgningerne nøje uanset hvad, hvis du bruger andet end “eksakt match”. Tryk på “søgeord” ude i venstre side og derefter på “søgetermer” øverst, for at se hvad folk har skrevet på Google for at finde din hjemmeside.
Sørg for kun at blive vist til potentielle kunder, med de søgeord som er relevante for din forretning og luk ned for alt andet som er irrelevant! Ellers koster det penge, også selvom det er irrelevant…
2. Du tilbyder for meget og betaler for lidt!
En anden fejl som jeg ofte støder ind i når jeg får nye kunder ind, er at de simpelthen har for mange ting de gerne vil sælge, til at deres budget er tilstrækkeligt. Hvis du har et lavt budget (eksempelvist 500,- til 2.000,- kroner månedligt) så sørg for at allokere dét budget på de emner du allerhelst vil sælge.
Eksempel:
Lad os antage at du sælger rengøringsydelser. Du har et forholdsvist lavt budget på 1.000,- kroner i måneden.
Du tilbyder:
[themify_list icon=”ti-plus”]
- Trappevask
- Vinduespudsning
- Rengøring i private hjem
- Rengøring i virksomheder
[/themify_list]
Du vil gerne sælge alle ydelserne via Google Ads, og det kan også godt være at du kan det, hvis ikke der er så hård konkurrence på dit område. Men er der bare en lille smule konkurrence, kan hvert søgeord godt blive for dyrt til at du kan have 4 ydelser at sælge.
Et lille regnestykke (antagelse):
[themify_list icon=”ti-plus”]
- Ét klik på dine annoncer koster 10,- kroner.
- Du har 4 ydelser du vil sælge, og måske 2 forskellige kampagner til hver ydelse. (8 kampagner)
- Du har 1.000,- kroner at gøre godt med hver måned (33,- pr. dag)
- 33,- kroner divideret med 8 kampagner, giver ca. 4,- kroner pr. dag til hver enkelt kampagne.
[/themify_list]
Start med én ydelse – fyld på senere!
Du kan godt se hvor det bærer hen ikke? Hvis dit budget er i den lave ende, vil jeg istedet anbefale dig at finde dén ydelse du allerhelst vil have solgt og markedsføre den som den eneste ud af de 4 ydelser du har. Så vil du formentligt opleve at du vil få flere kunder ind på dét område. Og når du har det antal kunder du kan varetage her, kan du enten skifte dén kampagne ud og begynde at markedsføre en anden ydelse, eller du kan måske sige “Godt – det virker og jeg har tjent pengene hjem mange gange igen”, og så tilføje endnu en ydelse til din markedsføring, men også hæve budgettet til f.eks. det dobbelte og fordele det på de to kampagner/ydelser du nu markedsfører.
Note til “tip 1”: Hvis dit budget er lavt og dine søgeord er for brede og dermed fanger alt muligt irrelevant, vil du måske opleve at få 0 kunder ud af din annoncering. Sørg for at have budget til de vigtigste søgeord først og fremmest!
3. Lad være med at hvile på laurbærene!
Jeg ser desværre ofte at virksomheder, efter at have set at Google Ads virker og giver dem flere penge i kassen, stopper med at være aktive i optimeringen og vedligeholdelsen af annoncerne. Det er et kæmpe problem fordi at dine konkurrenter IKKE stopper med at optimere, justere og vedligeholde deres annoncer.
Dine konkurrenter har muligvist ansat en som udelukkende sidder og laver online markedsføring, eller også har de hyret en specialist som mig ind til det. Det betyder at de meget ofte faktisk sidder og justerer deres bud, tilføjer nye søgeord, markedsfører sig på dit navn og titusind andre ting som man kan optimere på.
“Og hvordan påvirker det så mig?” – Det påvirker dig på den måde at du meget hurtigt vil komme til at ligge i bunden af Google, eller måske endda ikke engang på side 1. Og dét gør så at du mister stort set alle dem som sidder og søger efter det du tilbyder. Mistede besøgende = mistet omsætning.
Så bare fordi dine annoncer har klaret sig fint i måneder eller måske endda et halvt år, betyder det bestemt ikke at du kan lade dem passe sig selv. Lad være med at hvile på laurbærene – gå ind og optimer dine kampagner, eller hyr en Google Ads specialist til at gøre det for dig. Måske det er en bedre investering end du tror!
4. BONUS: Din struktur er for dårlig!
Jeg ser det igen og igen.. En ny kunde ringer og giver mig adgang til deres Google Ads konto, og BOOOM.. Det første der møder mig er en kæmpe bombe af ustruktureret indhold som ingen kan finde rundt i.
Jeg har set adskillige annoncer som markedsfører det samme produkt/ydelse, tusindvis af annoncer som aldrig har givet et eneste salg/henvendelse og i værste fald ikke engang en eneste besøgende.
Få nu styr på dine kampagner, og gør det hele så overskueligt så det er til at finde hoved og hale i. Det er den hurtigste vej til at få effektiviteten op, og tidsforbruget ned!
Det var alt for nu. Jeg håber du kan bruge det du har læst til noget, og at du vil justere de faktisk meget overkommelige tiltag på din Google Ads konto, så du sikrer at få mest muligt ud af dine annoncer og ikke mindst for at du ikke bruger unødvendige penge!
Fantastisk dag til dig!